Варненска морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“

+35952370437

„Еразъм“ акредитация

Варненска морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ е с присъдена „Еразъм“ акредитация

Излязоха резултатите от селекция „Еразъм“ акредитация, КД1, покана за кандидатстване към 19.10.2021 г. сектор „Училищно образование и обучение “ Проект № 2022-1-BG01-KA120-SCH-000111038.  ВМГ „Св. Н. Чуудотворец“ е с присъдена „ЕРАЗЪМ“ АКРЕДИТАЦИЯ.

Нашите учители и възпитаници ще имат невероятната възможност ежегодно да посещават и да се обучават по програмите на проекта в различни европейски страни. Всичко това е поредната висока оценка за големия професионализъм и признание за неуморната работа на учителите от Варненска морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“.

Акредитацията по програмата „Еразъм“ е инструмент за организации в областта на професионалното образование и обучение (ПОО), училищното образование и образованието за възрастни, които желаят да се отворят за трансграничен обмен и сътрудничество. Предоставянето на акредитация по програмата „Еразъм“ потвърждава, че кандидатът е създал план за изпълнение на висококачествени дейности за мобилност в рамките на по-обхватно усилие за развитие на собствената организация.

Присъдената акредитация дава възможност за кандидатстване по облекчена процедура по Еразъм проекти през следващите 5 години. В рамките на акредитацията предстои да се проведат  мобилности на ученици и на педагогически специалисти, в съответствие с училищния Еразъм план с основни  цели:

  1. Развиване и прилагане на иновативни подходи на преподаване чрез проектно-базирано обучение.
  2. Повишаване на езиковите и комуникативни умения на педагогическите специалисти.
  3. Повишаване на уменията за междукултурно общуване и сътрудничество.
  4. Развиване и прилагане на зелените умения в училище.
  5. Stem обучение – методът за усвояване на съвременни знания във ВМГ.
  6. Подобряване на дигиталните умения за обучение.

Участието на педагогическите специалисти в мобилностите ще даде възможност на всички да повишат своята мотивация и квалификация, тъй като една от целите на училището е насърчаване на обучението и ангажираността на учителите за продължаващо професионално развитие. Обучението ще е насочено към подобряване на цифровите умения, безопасна работа в дигитална среда, прилагане на STEM подхода в дългосрочен план в процеса на работа, интегриране на новостите ежедневно в часовете и дългосрочно в обучението. След участие в мобилностите, учителите ще организират вътрешно-квалификационни обучения, чрез които ще предадат на своите колеги придобитите знания и опит. От своя страна тези знания и опит ще бъдат внедрени в образователно-възпитателния процес, което се очаква да доведе до по-голям интерес и мотивация от страна на учениците и до по-голяма удовлетвореност от страна на учителите.

Участието на учениците в мобилности е фокусирано върху личностното им развитие с приоритет към придобиване на практически умения и знания, предприемаческо мислене и добро владеене на чужди езици. Това ще подкрепи стратегията за развитие на училището в областта на изучаването на чужди езици и придобиването на дигитални и комуникативни умения.

Като акредитирана организация, Варненска морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ ще следва стриктно набора от „Еразъм“ на стандартите за качество, които са готова рецепта за успех.

„Еразъм“ акредитация – втора година

Номер на проекта: 2024-1-BG01-KA121-SCH-000220358

Акредитация: 2022-1-BG01-KA120-SCH-000111038

Програма „Еразъм +“, КД 1, сектор „Училищно образование“,

Начало на програмата: 01.06.2024 г.

Край на програмата: 31.08.2025 г.

Цел 2: Повишаване на езиковите и комуникативни умения на педагогическите специалисти.

Мобилност 1: Групова мобилност на ученици

В периода 15.11.2024 г. – 21.11.2024 г. шестима ученици от Варненска морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“, на възраст 16 – 18 години, придружени от двама учители, участваха в образователна мобилност по програма Еразъм +. Мобилността се осъществи  във Винер Нойщад, Австрия.

Списък с участниците: 

Веселина Стоянова Герчева – главен ръководител, учител
Димитрина Славчева Неделчева – ръководител, учител
Александър Полинов Ангелов – ученик в 12.клас
Савелий Ивакин – ученик в 12. клас
Боян Десиславов Душков – ученик в 11. клас
Светлозар Свиленов Захариев – ученик в 11. клас
Христо Емануилов Христов – ученик в 11. клас
Милен Милков Тодоров – ученик в 11. Клас

Мобилността включваше участие в езикови работилници, съвместни дейности с ученици от приемащото училище Bundesgymnasium Zehnergasse Wiener Neustadt, Австрия, посещения на културни обекти и семинари за обмен на добри практики в образованието. Основната цел на тази мобилност бе да подобри езиковите и комуникационните умения на учениците и учителите, да насърчи междукултурната комуникация и да развие ключови компетентности на 21-ви век като работа в екип, адаптивност и критично мислене. Участниците подобриха на владеенето на английски език, подобриха разбирането на културните различия и се запознаха с иновативни методи на преподаване. Мобилността допринесе за интернационализацията на училището, ще вдъхнови други ученици и учители да участват в бъдещи програми и ще укрепи сътрудничеството с европейски партньори.

Описание на дейностите и учебните резултати

ДЕЙНОСТ 1: Ice-breaking activities – Опознаване и сесия за споделяне – Въпроси и отговори

Първоначалните дейности се фокусираха върху създаването на комфортна и дружелюбна среда, в която участниците да се опознаят. Те положиха основата за сътрудничество и комуникация през цялата програма за мобилност. Тези начални дейности включваха забавни неформални упражнения, които помогнаха на участниците да научат повече един за друг. В сесията за споделяне участниците отговоряха на въпроси като „Какво ви прави щастливи?“ или „Какво винаги ви разсмива?“. Всеки участник имаше възможност да разсъждава и да сподели отговора си с групата. Тази дейност насърчиха саморефлексия, активно слушане и комуникация. В резултат на тази дейност участниците подобриха комуникационните си умения, в съчетание с повишена самоосъзнатост и увереност при говорене пред публика.

ДЕЙНОСТ 2: Обиколка на училището в BGZWN, опознаване на двете училища и сравнение на училищните системи в България и Австрия

Дейността включваше обиколка на сградата на училището BGZWN, по време на която участниците разгледаха различни съоръжения, класни стаи и пространства. Обиколката предостави информация за инфраструктурата, учебната среда и ресурсите, налични за учениците и персонала. Участниците задаваха въпроси и научиха за ежедневната работа на училището, образователния подход и наличните образователни програми.

Представители от двете училища обмениха информация за ключови аспекти като броя на учениците, възрастовия диапазон, изуаваните специалности, броя на преподавателите, иновативните методи на обучение, участието в проекти и програми, инициативите по Еразъм и бъдещите си планове. След презентациите участниците се включиха в сесия за въпроси и отговори и обсъдиха приликите и разликите между българската и австрийската училищна система.

ДЕЙНОСТ 3: Присъствие на часове в училището-домакин BGZWN

Участниците наблюдаваха часове по испански, английски, математика, география и история в училището BGZWN. Те имаха възможност да видят различни стилове на преподаване и образователни практики, което разшири разбирането им за подходите към ученето в друга държава. Учителите анализираха методите на преподаване и педагогическите подходи в училището-домакин и ги използваха за професионално развитие и подобряване на своите практики.

 

ДЕЙНОСТ 4: Placemat activity: Традиционна храна, празници, личности и традиционна музика на Австрия и България; Интерактивен уъркшоп: Австрия – факти и традиции

Участниците работиха в екип и визуализираха традиционни аспекти от културите на Австрия и България, включително храна, празници, известни личности и музика.

ДЕЙНОСТ 5: Разходка във Wiener Neustadt и посещение на Военната академия в града

Участниците разгледаха историческите забележителности на Wiener Neustadt и посетиха Военната академия, за да научат за нейната история и роля в австрийската отбрана.

ДЕЙНОСТ 6: Интерактивна викторина

Участниците участваха в викторина с въпроси по история, география, култура, спорт и наука, която насърчи състезателния дух и ученето чрез забавление.

ДЕЙНОСТ 7: Изследване на Европейския съюз: факти, институции и познания

Участниците придобиха знанията си за ЕС чрез презентации, анализи и интерактивна викторина, която затвърди наученото по темата

ДЕЙНОСТ 8: Културно и политическо изследване на Виена: от изкуството до Парламента

Обиколката на Парламента на Австрия и посещението на два музея – Музей на историята на изкуствата и Природонаучен музей – предоставиха на участниците възможност да се запознаят с австрийската политическа система и да се насладят на културното наследство и научни открития.

ДЕЙНОСТ 9: Възможности по „Еразъм +“ – дискусия

Участниците обсъдиха програмата Еразъм+, включително възможностите за обучение в чужбина, стажове и младежки обмени, и споделиха опит и идеи за личностно и професионално развитие.

ПЛАНИРАНИ ПОСЛЕДВАЩИ ДЕЙНОСТИ:

При предстоящото гостуване на учениците и учителите от Bundesgymnasium Zehnergasse Wiener Neustadt през май 2025 г. във Варненска морска гимназия „Св.Н.Чудотворец“, основните дейности ще бъдат насочени към подобряване на езиковите умения на участниците, както и към задълбочаване на културния обмен и сътрудничеството между двете училища. В рамките на визитата ще се осъществят посещения на значими културни и исторически обекти във Варна, които ще дадат на нашите гости възможност да се запознаят с богатото културно наследство на България. Ще бъдат организирани и разнообразни дейности за опознаване на българската култура и история. Гостите ще имат възможност да се запознаят с предлаганите специалности в нашата морска гимназия и да се включат в работилници по роботика, които ще демонстрират иновации и нови технологии в морското и инженерно образование. Тези дейности ще спомогнат за укрепване на междукултурното сътрудничество, като същевременно ще повишат мотивацията на учениците и учителите за участие в бъдещи проекти по програма „Еразъм+“.

В периода 5–9 май 2025 г. 21 ученици и трима учители от австрийското училище Bundesgymnasium Zehnergasse Wiener Neustadt гостуваха на Варненска морска гимназия. Гостите имаха възможност да опознаят забележителностите на град Варна чрез организирана обиколка, включваща посещения на Катедралния храм „Успение Богородично“, Римските терми, Археологическия и Етнографския музеи, Военноморски музей, Морска гара и Вълнолома, Морската градина и Централната плажна алея.

Дейностите в училище включваха разнообразни работилници и уроци, посветени на опознаването на двете култури. В първия ден австрийските ученици представиха историята и географията на Австрия, разказаха за известни личности – спортисти, музиканти и политици, както и за традиционната кухня и характерните празници на своята страна.

Българските участници впечатлиха с топло посрещане, включващо изпълнение на традиционна българска музика от народна певица, гайда и тъпан, както и с вкусна домашно приготвена българска храна, с която почерпиха гостите. Последваха уроци, посветени на богатото природно и културно наследство на България, включително виртуални обиколки на Родопите и Розовата долина.

Австрийските гости получиха множество подаръци – традиционни български подправки, мускалчета с розова есенция и ръчно изработени мартеници.

Чрез различни дейности ги запознахме и с профила на обучение във Варненска морска гимназия – бяха представени специалностите „Корабоводене“ и „Електрообзавеждане на кораба“, както и организирана работилница с роботика, програмиране и виртуална реалност.

Разходката с лодка във Варненския залив се превърна в емоционален и запомнящ се завършек на Еразъм визитата – преживяване, което остави траен отпечатък в съзнанието на участниците и ги накара да си тръгнат с обещанието, че един ден непременно ще се върнат отново в България.

Образователната мобилност бе финансирана по програма „Еразъм+“. Основната цел бе подобряване на езиковите и комуникационните умения на учениците и учителите, насърчаване на междукултурната комуникация и развиване на ключови компетентности на XXI век като работа в екип, адаптивност и критично мислене. Участниците подобриха владеенето на английски език, разшириха разбирането си за културните различия и се запознаха с иновативни методи на преподаване. Мобилността допринесе за интернационализацията на училището, ще вдъхнови други ученици и учители да участват в бъдещи програми и ще укрепи сътрудничеството с европейски партньори.

Мобилност 2: Job-shadowing Анталия

В периода 18 март21 март 2025 г., екип от ВМГСв. Н. Чудотворец взе участие в образователна мобилност Job Shadowing по програма Erasmus+, проведена в Burdur Vocational and Technical Anatolian High School, Анталия, Турция.

Проектът се осъществи по ключово действие KA121 (проект № 2024-1-BG01-KA121-SCH-000220358) и беше насочен към наблюдение, обмен на добри практики и създаване на устойчиви партньорства между образователни институции от България и Турция.

Какво включваше програмата:

  • Посещения и участие в учебни часове с турски учители и ученици;
  • Представяне на българската образователна система, култура и традиции;
  • Обмен на педагогически методи, идеи за иновативно обучение и подходи към приобщаващото образование;
  • Дискусии с директора, зам. директора и учители относно образователни политики, училищно управление и бъдещи съвместни проекти;
  • Богата културна програма и създаване на нови приятелства.

Основни цели на мобилността:

  • Повишаване на професионалната квалификация чрез наблюдение на реална педагогическа практика;
  • Усъвършенстване на уменията за интеркултурна комуникация и съвместна работа;
  • Насърчаване на приобщаващото и иновативно образование;
  • Развитие на лидерски компетентности и обмен на управленски практики;
  • Установяване на нови партньорства за бъдещи инициативи по Erasmus+.

Какво казват участниците:

„Обменът беше безценен – вдъхновяващ, практичен и отворил нови хоризонти. Научихме много, но и споделихме много.“ Д. Иванова

„Създадохме контакти, които ще се превърнат в трайно сътрудничество между нашите училища.“ Ал. Георгиева

Благодарим на програма Еразъм+ и на домакините от Burdur Vocational and Technical Anatolian High School за топлото посрещане, професионализма и желанието за обмен. Гордеем се, че представихме достойно българското образование и култура на международната сцена.

websait: https://vmgerasmus2.my.canva.site/ob-shadowing-antalia 

Мобилност 3: Courses and training

В периода 25 април – 02 май 2025 г. в град Ница, Франция група от ВМГ „Св. Н. Чудотворец“ участва в обучителният курс „ CLIL @ school: Focus on the EU and active citizenship “, организиран и проведен от Cappadocia Education.

Мобилността е част от проекта по програма „Еразъм+“, Ключова дейност 1: „Образователна мобилност за граждани“. Темата на обучението бе насочена към интегриране на съдържание и езиково обучение (CLIL) с фокус върху Европейския съюз и активното гражданство. Курсът включваше теоретични лекции, практически уъркшопи, симулации, дискусии и културни дейности.

Екипът споделя, че по време на курса е участвал в разнообразни и интересни активности. ,,Чрез участието ни в разнообразни практически дейности не само придобихме умения и познания относно езиково обучение (CLIL), но и усвоихме конкретни методи и стратегии за управление на конфликти, намаляване на стреса и развиване на устойчивост. Всеки участник разработи индивидуален план за внедряване на CLIL в своята образователна среда, който да отговаря на уникалните нужди и предизвикателства на своята училищна общност. В един от дните занятията се проведоха на открито в Colline du Château – Хълма със замъка, където освен че се насладихме на приятната обстановка, проявихме креативност при изпълнение на задачите от програмата за деня.

Обучителната организация ни предложи и наситена културна програма. Организирано разгледахме туристически места като Антиб, Ментон, Монте Карло, Кан и градините на Ез. Ница е един от най-красивите градове на Френската Ривиера – уютен, пъстър, пропит с южняшки чар и пълен с изненади и Заливът на ангелите (Baie des Anges) – символът на Ница. Той е не просто географско понятие, а едно от най-емблематичните места в цяла Френска Ривиера. Имахме удоволствието всеки ден да се любуваме и да се насладим на великолепните паркове и знаменитата му крайбрежна алея.

В края на учебната година представихме пред колегите наученото. Предстои ни да приложим в практиката си активности и техники от курса и отново ще споделим с тях резултатите.

Според г-жа Милена Аргирова работата и по този проект от програмата ,,Еразъм+“  се оказа с особена важност не само защото допринесе за повишаване на квалификацията на учителите. ,,Несравнимо е усещането да опознаеш колегите си по-задълбочено и в неформална среда, както и да имаш пълноценно професионално общуване с тях по теми, които са значими и модерни за училището и образованието като цяло.“

Г-жа Нели Димитрова сподели, че освен всичко друго, този курс за нея е бил много лично ориентиран. ,,Не знам дали беше случайност или предварителен план на съдбата, но първото ми пътуване по „Еразъм“ се оказа в Ница – град, който е изключително скъп за мен.“

,,Еразъм+“ е емоция, която трябва да се преживее.“

websait: https://vmgerasmus2.my.canva.site/

Мобилност 4: Job-shadowing Хърватска

От 12 май до 16 май 2025 г. група учители от ВМГ „Св. Н. Чудотворец“ в състав: Биляна Железова, учител по математика; Даниела Демирова, учител по английски език; Малина Иванова, учител по математика и Елица Петкова, учител по история и гражданско образование посетиха гимназия Srednja skola Novska in Novska, Croatia, в гр. Новска, Хърватия. Посещенията са организирани по програма за Job shadowing срещи, по програма Еразъм+.

На официална среща с екипа на гимназията екипът беше посрещнат от г-жа Николина Филипович – директор, г-жа Ана Бетлах – училищен психолог, г-жа Гордана Грабовац – библиотекар и г-н Ивица Саблич – училищен секретар. Беше представена структурата на училището – 72 служители, 320 ученици в 18 паралелки. Обучението обхваща разнообразни специалности: общообразователна гимназия, икономист, техник по разработка на видеоигри, ключар, водопроводчик, продавач, дърводелец. Училището е добре оборудвано с модерна техника, работилници и общежитие за ученици от цяла Хърватия. Чрез презентация споделихме с колегите от Хърватия информация за нашите специалности, STEM центъра, участието в програма Еразъм+ и eTwinning проекти, както и инициативите и събитията, които провеждаме. Уъркшоп по дигитална и медийна грамотност – темата беше „Изследвай отговорното използване на медии, дигитални инструменти в образованието и критичен анализ на онлайн информацията“. Водещ бе ученикът Домагой Поточки. Участие в интерактивен семинар за дигитална етика и гражданско образование. Интерактивна сесия: Европейският съюз в ежедневието ни. Сравнение между въздействието на ЕС в Хърватия и България и ролята му в образованието, инфраструктурата и гражданското развитие. Представяне на разработки от ученици по специалността „Техник по разработка на видеоигри“. Демонстрация на приложения с практическо приложение – за подпомагане на фермери и за генериране на кулинарни рецепти и открит урок по социални теми с елементи на гражданско образование. В 10 клас с г-жа Елена Вори наблюдавахме интегрирано обучение, свързано с ЕС, човешки права и демократични ценности. Презентацията беше представена и на български език. Връчване на сертификати обсъждане на впечатления, добри практики, иновативни подходи и предложихме идеи за бъдещи партньорства, включително съвместни проекти по eTwinning. Размяна на благодарности символични подаръци и желание за бъдещи съвместни дейности. За завършек културна програма – разходка в центъра на Новска, водени от г-н Саблич и г-жа Грабовац, с посещение на местни културни и исторически обекти.

Мобилността по програма Еразъм+ в град Новска беше ценен професионален и културен опит. Придобитите знания, вдъхновяващите практики и контактите с колегите от Хърватия ще бъдат използвани за повишаване качеството на преподаване, засилване на дигиталната трансформация в обучението, мотивация на учениците чрез иновативни и интерактивни методи и изграждане на нови международни партньорства и мрежи за сътрудничество.

Проектът допринася за утвърждаване на европейските ценности, насърчава приобщаващото образование и отваря нови хоризонти за развитие на Варненска морска гимназия като иновативно и модерно училище.

„Еразъм“ акредитация – първа година

Номер на проекта: 2023-1-BG01-KA121-SCH-000118251

Акредитация: 2022-1-BG01-KA120-SCH-000111038

Програма „Еразъм +“, КД 1, сектор „Училищно образование“,

Начало на програмата: 01.06.2023 г.

Край на програмата: 31.08.2024 г.

Мобилност: от 29.10.2023 до 04.11.2023 г. в град Париж,  Франция

Цел 1: Развиване и прилагане на иновативни подходи на преподаване чрез проектно-базирано обучение.

Website: https://sites.google.com/vmg.bg/vmg-erazmus/20232024

Проектно базираното обучение е съвременен път за постигане на нов тип педагогическо взаимодействие, насочено към ученика, за по-пълно разгръщане на личността му и възможност да учи чрез натрупване на опит и преживяване на случващото се. С настоящия проект искаме да научим учителите да прилагат различни методи и средства, с които да стимулират познавателния интерес на учениците. Да направят учебната среда привлекателна за тях, чрез прилагане на иновативни подходи и техники на обучение, давайки възможност за креативност, комуникационни умения, участие в извънкласни дейности, проектна дейност, основана на равнопоставеност, сътрудничество и взаимопомощ.

Проектно-базираното обучение става част от образователния процес във ВМГ. Учениците започват да формират умения за самостоятелно решаване на изследователски проблеми, придобиват умения да анализират, синтезират и класифицират информацията, която получават, изграждат образователни, социални и лични дейности в съответствие с техните интереси и хобита. Информационните технологии се използват оптимално. Учениците, работейки по проекти – ще сравнят своята работа с предишните и сами ще отбележат напредъка си и повишат резултатите си от обучението. Това са стъпки към самоорганизацията на учениците и поемането на отговорност за собственото им учене. Учениците развиват умения за мислене на високо ниво. Резултатът от обучението вече ще е не само усвояването на знания и умения, а формирането на ключови компетентности, които ще осигурят успех на практическите им дейности.

През първата година шест педагогически специалисти се включиха в квалификационен курс, който се проведе от 29.10.2023 г. – до 04.11.2023 г. в Париж, Франция.

Обучението беше насочено към следните модули: Примери за проектно-базирано обучение или PBL; Принципи на проектно-базираното обучение; Сценарии за обучение базирано на проекти. В курса бяха включени и показани полезни инструменти за производителност и организация, които могат да помогнат както на учители, така и на ученици да следят, завършват и оценяват проекти. Също така бяха включени с няколко инструмента, създадени специално за PBL, както и plug-and-play PBL преживявания.

–              Brainstorming – история, видове, разновидности, инструменти;

–              MindNode, SimpleMind+, Mindmeister, Mindomo, Mapul, Pro Profs;

–              Evernote, Learning Designer, Trello, BookWidgets (Planner), Toggl Plan;

–              Screenchomp, Loom, Ed ;

–              Storyjumper, Създател на Storyboard, Canva;

–              Разновидност на PBL ресурси и инструменти, примери и добри практики;

–              В програмата на курса беше включен и зелен час;

Всички инструменти и приложения помогнаха на участниците в курса в следните 4 стъпки:

  • Мозъчна атака – където учениците обмислят проблеми, начини за решаване на тези проблеми и логистиката и границите на всякакви решения;
  • Планиране– създаване на план, когато мозъчната атака често е объркана и малко хаотична, планирането позволява приоритизиране и разделяне на повече и по-малко важни елементи от проекта
  • Сътрудничество – въпреки, че е възможно по време на мозъчна атака и планиране, то наистина е на фокус тук, когато проектът оживява. Това може да се разглежда и като етап „Изготвяне“ на проекта, където учениците проучват, пишат, проектират, създават, преработват и прецизират всички продукти на проекта или процеса на самия проект.
  • Публикуване – сред най-големите таланти на технологията е способността да се направистената на класната стая прозрачна. Цялото обучение, базирано на проекти, което включва продукти от всякакъв вид, има потенциала – ако не и правото – да напусне училищната сграда и да се „изпълни“ в реалния свят.

В резултат на обучението си придобиха умения и знания в областта на проектно-базирано обучение.

Процесът на прилагане на проектно- базирано обучение е продължителен, затова изготвихме план и концепция, чрез която да започнем да преподаваме учебното съдържание проектно. Учителите участвали в мобилността организираха екипни срещи и споделеха придобитите практики и знания.

Съфинансиран от Програма „Еразъм+“ на Европейския съюз”

“The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.”